03 april 2009

Fredagsdeckare


Jag är ingen större deckarkonsument, men jag tycker att skönlitteratur liksom allt annat är som bäst när det serveras med viss variation. Sålunda blandar jag in en deckare emellanåt och håller alla tillgängliga tummar för att jag lyckas vaska ut guldkornen. Och jag tycker att jag lyckades ganska bra när jag lånade hem Jess Walters Den amerikanske medborgaren (och att den tilldelats en Edgar för bästa amerikanska kriminalroman får väl sägas vara en ledtråd i sammanhanget).

Romanens coole men knappast övermänsklige hjälte Vince Camden arbetar som munkbagare och knäcker extra med kredikortsförfalskning. Allt tycks frid och fröjd, men en dag får han en olustig känsla av att det är något som inte stämmer, och det är inte bara samvetet som spökar - det förflutna flåsar honom i nacken. Plötsligt befinner han sig i en rävsax mellan maffian och polisen, en inte helt tacksam position för någon som drömmer om att få leva ett normalt liv på rätt sida om lagen.

En bladvändare och nagelbitare av bästa klass med andra ord.

Inga kommentarer: