10 mars 2009

RUNE STAAF på Bokens lördag


RUNE STAAF, nästan pensionerad bibliotekarie,
och stor kännare av afrikansk litteratur
Afrikansk litteratur är vad Rune kommer att prata om på Österängens bibliotek kl. 13.30.


1. Har du någon litterär förebild?
Pär Lagerkvist
2. Vilket är svenska språkets bästa ord?
Omöjligt att svara på
3. Vilket är svenska språkets sämsta ord?
Liksom ligger bra till för att vara det värsta. Finns tyvärr flera kandidater.
4. Vad är lycka för dig?
Varje ögonblick av lycka är kort. Jag kan inte definiera det. Det kan ibland vara en sådan enkel sak som att jag råkar lägga mig då klockradion visar 22.22 eller 23.23. Något som jag själv tycker är löjligt att bli lycklig för det. Lycka kan också vara ett sällsynt ögonblick då man lyckats förmedla vad man innerst inne känner eller tänker och blir förstådd. Jag blir sällan förstådd eftersom jag har svårt att uttrycka mig begripligt. När jag ser små barn kan jag känna lycka ett kort ögonblick i alla fall till man kommer att tänka på hur de kan bli när de blir tonåringar. (den sista delen av meningen är ett s.,. skämt)
5. Vilken är din favoritsysselsättning?
Svårt att säga. Egentligen är det att springa i skogen men det kan jag inte längre. Får väl bli att läsa en bra bok.
6. Vilken bok skulle du vilja skriva om den inte redan var skriven?
Lennart Hagerfors bok Längta hem (i alla fall en likadan fast anpassat till mitt stoff eller mina minnen)
7. Om jorden skulle gå under imorgon, vad skulle du göra idag?
Jag skulle säkert gripas av panik och bli handlingsförlamad. Skulle heller inte tro att det var sant. Alltså inte göra ngt vettigt.
8. Har du någon dold egenskap som du är stolt över?
Jag hade ett väldigt bra minne förr men det är borta. Kunde förr både läsa titta på TV och lyssna på radion samtidigt och komma ihåg vad jag läst, sett och hört. Den egenskapen försvann för ett tjugotal år sen. Kan inte säga att jag har ngn egenskap att vara stolt över längre.
9. Om du inte fick skriva, vad skulle du göra då?
Jag skulle vilja skriva. Har alltid drömt om att kunna göra det men insåg tidigt att jag var alltför medioker.
10. Ge oss i Jönköping ett eller några boktips…
Romain Gary, Löfte i gryningen. Dostojevskij, Idioten, Camus, Främlingen (som jag aldrig kommer ifrån, den gav mig ngn slags chock eftersom det lika gärna hade kunnat vara jag som var huvudpersonen), Soyinka, Aké - barndomsåren, Coetzee, Pojkår, Nexö Andersen, Pelle Erövraren som var den bästa bok jag läst länge, (Idag tycker jag den är tung), Enquist, Kapten Nemos bibliotek, Tunström, Prästungen, Jag borde skriva Faulkner också men vet inte vilken som är bäst, de två första jag läste av honom var Huset och Medan jag låg och dog, Stormen och vreden var jag för ganmmal för att inse storheten av när jag läste den. Kafka, Processen förstås, Eftersom jag förut skrivit Hagerfors Länga hem får jag väl också stå för den.
När jag gick i femman var det Gredstedt, Paw i urskogen, Jag vet att André Gide gjorde ett stort intryck men jag har glömt vilken bok jag tyckte bäst om, Falskmyntarna eller Om icke vetekornet. Det finns så många bra att det är hopplöst att skilja ut några från de andra. Kerstin Ekman, Gör mig levande igen hade jag också velat skriva, En älsklingsförfattare jag har är Georges Simenon. Nästan allt han skrivit tycker jag om, också de mindre bra böckerna. Han har en förmåga att med några få ord gestalta en människa så att man ser den framför sig. Vesaas, Fåglarna, En annan som gjorde stort intryck på mig var André Scwartz-Bart, Den siste av de rättfärdiga, James Baldwin, Gå ut och förkunna det på bergen, Tove Jansson, Det osynliga barnet och Sent i november och Pappan och havet, Le Guin, Trollkarlen från Övärlden och Där världen kallas skog, Doris Lessing, Staden med fyra portar, Barbro Lindgren, Loranga, Masarin & Dartanjang, Vilhelm Moberg, Dins stund på jorden, Lars Norén, Natten är dagens mor, Eyvind Johnson, Strändernas svall, Strindberg, En dåres försvarstal, Strindberg, Ett drömspel, Virginia Woolf, Mot fyren, Bienek, Tid utan klockor, Becker, Jakob lögnaren, Celine, Resa till nattens ände, Delblanc, Livets ax, Dickens, Pickwickklubben, Edström, Medan världen dör, . Ja det var en hel del. Jag har inte med några dikter det är för svårt att välja annars var Gunnar Hardings surrealistiska dikter i Guillaume Apollinaires fantastiska liv länge en favorit.

Inga kommentarer: