20 mars 2009

Ny poesi

Bland stadsbibliotekets nyligen tillkomna diktsamlingar märks Sofia de Mello Breyner Andresen:

Middagstid. En strand som ligger öde.
Den svävande, storslagna, vidöppna solen
Har jagat bort alla gudar ur himlen.
Ljuset faller obönhörligt som ett straff.
Här finns inga vålnader, inga själar
Och det väldiga, ensamma, urgamla havet
Tycks applådera.

(Ur I tingens namn, översättning: Lasse Söderberg)

Stor lyrik i litet format!

Och så givetvis den alltid så förträfflige australiensaren Les Murray, vars poesi
oftast är berättande och därför, åtminstone till ytan, tacksamt lättillgänglig:

Kärlek är alltid något man får till skänks
men somliga är inte vinnare, tillhör inte de vinstutdelandes klass.
Var och en är en sång som de själva inte kan sjunga.

I bojor hela månader av söndagar med bara flugor som umgänge
gick de säkra för all omtumlande småstadserotik,
vars hånfullhet gav deras blickar ett drag av foglig skamsenhet.
(Ur Den svarta hunden)

Les Murray är en av mina absoluta favoriter, har ni inte upptäckt honom än råder jag er att göra det nu. Två helt nyinkomna diktsamlingar av Murray finns att låna, Den svarta hunden och Dikter från den efterblivna landsbygden!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Les Murray verkar SÅ spännande! Är Den svarta hunden en bra ingång? Hänger dikterna ihop? Har han skrivit romaner? Får han nobellpriset tror du? /Moa

Mårten sa...

Han ÄR spännande! Och jag tror att man egentligen kan ta vilken som helst av hans böcker som startpunkt, fast skulle jag välja en skulle jag föreslå "Tillflykt till ödemarken" som samlar dikter från debuten till 2000-talets början. En god översikt sålunda.
Mig veterligen har han inte skrivit några romaner, men jag är inte helt säker, det har åtminstone inte översatts någon till svenska. Och nobellpriset? Varför inte, det var ett tag sedan priset gick till en australiensare och Murray skulle enligt mig vara ett ypperligt val. Delvis för att han är en fantastisk författare men också för att han skriver dikter som kan vara en god ingång till poesins värld också för ovana läsare.