10 februari 2009

Kanelbutikerna

Av en impuls köpte jag Bruno Schulz Kanelbutikerna på ett antikvariat i somras, utan att känna till vem denne Schulz var. Och som av en slump dök det upp en artikel i DN i mellandagarna som förklarade att "Bruno Schulz tillhör 1900-talets riktigt stora prosaister - fullt jämbördig med Proust eller Kafka". Klart man blir nyfiken.

Och Kanelbutikerna är onekligen en fascinerande bok av det slaget där gränsen mellan fantasi och verklighet suddas ut, fast i Schulz fall är det snarare så att fantasin överfaller verkligheten och kidnappar den. Det är en upplevelse att läsa, men ack så svårbeskrivligt, så det låter jag helt sonika bli (ett inslag av lättja så här på tisdagseftermiddagen, om ni ursäktar).

Den ovan omnämnda DN-artikeln ger en utförlig beskrivning av Schulz liv och är en god startpunkt för den som vill veta mer.

2 kommentarer:

Niklas sa...

Är inte det egentligen det bästa sättet att upptäcka en författare? Att helt sonika plocka en från hyllan på ett antikvariat (eller ett bibliotek!) utan förkunskaper eller förutfattade meningar.

Påminner förresten inte så lite om Vindens skugga... Hoppas att det går bättre för dig Mårten än för grabben i den boken.

ha det!

Mårten sa...

Och det kommer för övrigt ut en ny bok på svenska av Ruiz Zafon i mars, något att se fram emot för alla som gillade Vindens skugga. Jag gillade den också, men kan inte för mitt liv minnas hur det i slutändan gick för protagonisten, men om du säger det hoppas jag på samma sak som du...