21 februari 2009

Boktjuven | Markus Zusak

Jag vet inte hur många gånger den senaste tiden jag har sagt hemma: Du måste läsa den här boken. Och så googlade jag på Boktjuven. SvD's recensent skriver: "Ni vet hur det är. Man har sett en film, hört en låt eller läst en bok och vill sedan att alla i ens omgivning ska få ta del av samma upplevelse. Just en sådan bok är Boktjuven, skriven av den australiske författaren markus Zusak." Precis.

Huvudperson är Liesel, eller Boktjuven, platsen är Tyskland och tiden är andra världskriget. Det är döden som berättar och förutom att vara en så stark beskrivning av tiden, en så fin berättelse om vänskap och kärlek och mod, så tycker jag så mycketmycket om språket och formuleringarna.

Tidigare finns titeln Hundår på svenska av Zusak. I mars kommer Fighting spirit och Knockout (svenska titlarna).

2 kommentarer:

ewa sa...

Den verkar så bra!!
O jag ska läsa den, för visst passar den för vuxna o inte bara ungdomar?
Kul att träffa dig i detta forumet!

Malla sa...

Den passar mycket bra för vuxna med, liksom så många ungdomsböcker. Ibland tänker jag att det är lite synd att så många missar pärlorna inne på barnavdelningen.