16 december 2008

Mordbyn på nytt!

Det här är knappast en helt färsk nyhet, men likväl: för några veckor sedan tilldelades Andrea Maria Schenkels roman Mordbyn Svenska Deckarakademins pris, The Martin Beck Award, för årets bästa översatta deckare. Och det tycks mig vara ett gott val; utan att jag för den skull har särdeles bra koll på årets deckarutgivning gillade jag åtminstone Mordbyn skarpt. Väl värd att läsa inte bara för deckarentusiaster. Mordbyn har jag tidigare bloggat om här!


Övriga nominerade (och sålunda antagligen läsvärda) till årets Martin Beck Award var: Spökskrivaren av Robert Harris; En eftersökt man av John le Carré; Död i gryningen av Deon Meyer; och Mörk kust av Peter Temple.

1 kommentar:

Meliha sa...

Finns bland mina högar för läsning under ledigheten. Nyfiken på den, läste några dåliga recensioner.