15 oktober 2008

Kärlek - hur fan gör man?



Undrar Bob Hansson i sin senaste prosa skrivningen. Gillar man Bob H. är detta en hyllning till hans underbara personlighet. Alltså, är man subjektiv (som jag), tycker man nog att boken är bra, och det är den i sin allra enklaste sökningen till närhet och tvåsamhet. Är man objektiv, kan man då hålla med DN-s skribent och hitta en massa si och så i boken.
Jag har i förväg valt att gilla boken och under den förutsättningen har jag haft både roligt och lärde mig egentligen mycket när jag läste den.
Dessutom har jag fått den av en kompis ifrån Bokmässan undertecknad av Bob själv. (Kan det bli bättre?).
I sin bok har Bob interljuvat (obs! inte intervjuat) olika personer han tydligen tycker mycket om samtidigt som han tycker att dessa personer kan mycket om kärlek. I letandet efter visa svar säger Bob själv någonstans i boken att han inte är ute efter några teorier, utan efter konkreta exemplar, alltså människor som genom sin tvåsamhet har uppnåt det stora, mystiska, enkla men samtidigt det krångligaste fenomenet som finns - KÄRLEKEN.
Genom samtal med kända personer, projicerar Bob själv sina tankar, funderingar och reflektioner ur sitt eget liv och det kändes så klart mest intressant. Jag undrar hur mycket mod krävs för att skriva så öppet om sig och sina känslor. Jag beundrar också. Att våga visa att man är så mycket eller så lite människa och en sådan sårbar. Vad man än nu tycker om den trevliga, må bra boken, en sak fortsätter man definitivt att göra och det är att älska Bob Hansson, just sådan som han är.
Alla som kommer att hålla med mig, kan jag påminna att Bob är i Jönköping den 29 oktober och 20 november, uppträder på Gnistan, respektive Jönköpings teater.
Varmt välkommen, Bob!

5 kommentarer:

ewa sa...

Ha, satt idag på Linköpings station o hade tid över så jag passade på att kolla min mail. Helt plötsligt knackade någon på min axel o undrade om min datorbiljett var hans. O vem var det om inte Bob Hansson! Kollade även sen bibblans blogg för att se om någon skrivit något nytt intressant. O då hade Meliha skrivit om Bobs nya bok! Kul sammanträffande! Berättade även det för Bob Hansson som blev glad o tackade! Ibland är världen så väldans liten!

Meliha sa...

Oj, vad glad jag blev! Tänk att man bara råkar träffa Bob Hansson mit i sin vardag. Va? Snacka om att få en trevlig dag. Tack i alla fall, Ewa att du gjorde min dag gladare genom att messa idag.

Mårten sa...

Vilken suverän historia.
Nu måste jag komma på någon kändis att blogga om, vem vill du träffa Ewa? Oates?

ewa sa...

Ha, ha! Får jag välja fritt? Varför inte Kristina Lugn om vi ska hålla oss inom landet, annars Daniel Woodrell eller Tawni O'Dell. Ska till Linköping i november igen så kan jag förvänta mig nått om O´Dells nya Kära syster?

Mårten sa...

(Snyggt namnrim...) Woodrell vore ju tufft att få träffa på Linköpings resecentrum. Och O'dell överraskar jag mig själv med att ha blivit sugen på att läsa. Så vi får se vad vi kan åstadkomma.