22 oktober 2008

AFRIKANEN, porträtt av en far

Årets nobellpristagare i litteratur, J.M.G Le Clézio har skrivit en liten bok med stort innehåll om sin far. Här beskriver han fadern som arbetade som läkare i Nigeria och Kamerun. Nästan alltid ensam om ansvaret för sjukvården i stora områden. Le Clézio växte upp under brinnande krig i Nice i Frankrike. Han bodde med sin mamma, bror och sina morföräldrar. Pappan var "fast" i Nigeria och familjen i Europa pga andra världskriget. Först när Le Clézio var 8 år kunde de träffas då mamman och bröderna reste till Nigeria för att bo med fadern. Det var en omtumlande upplevelse för en liten 8-åring.
Le Clézio tecknar ett porträtt av en far som levt ett hårt liv och som formats av kolonialismens råa tillvaro och gjort honom hård och bitter. Hans kom aldrig sin son nära utan var mycket auktoritär och sträng mot sina söner. Trots detta söker Le Clézio förståelse för sin far, hur det kom sig att han blev den person han var. Vi får en bakgrund till pappans liv och också till kärleken mellan föräldrarna.
"Jag var bara ett barn och likgiltig för imperiets makt. Men far tillämpade dess regler som om endast de skänkt hans liv en mening. Han trodde på disciplin för varje vardaglig handling. Vi skulle stiga upp tidigt, genast bädda sängen, tvätta oss i kallt vatten i ett tvättställ av zink och spara tvålvattnet för blötläggning av sockor och kalsonger. Vi skulle ha lektioner med mor varje morgon, rättstavning, engelska och matematik. Läsa aftonbön varje kväll och släcka ljuset klockan nio. Längre kunde man inte komma från vår franska uppfostran med dess lekar - tafatt och gomorgon, gokväll - dess muntra middagar där alla pratade i munnen på varandra, från mormors berättelser på vers och mina drömmerier i hennes säng medan jag hörde vindflöjeln gnissla, eller läsningen om en skatas äventyrliga färd över den normandiska landsbygden. När vi reste till Afrika bytte vi värld. Som kompensation för disiplinen morgon och kväll var vi fria under dagen. Grässlätten utanför hyddan var ofantlig, farlig och lockande som havet. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig en sådan frihet. Slätten låg där framför mig redo att ta emot mig."

Afrikanen är en oerhörd läsupplevelse som berör de största frågorna i livet!

Inga kommentarer: