01 juni 2008

Wham Bam! Thank You Modernista

Jag har precis upptäckt att Modernista har återutgett George Perecs "W - eller minnet av barndomen" och det glädjer mig.

Jag läste "W" för ett tiotal år sedan efter att jag kommit över den på bokrean (det var på den tiden då det gick att göra intressanta fynd på nämnda rea...) och blev oerhört tagen över dess blandning av surrealistisk fantasi och vardagsnära uppväxtskildring. Eftersom det var länge sedan jag läste den, och den är en svårbeskrivlig roman vill jag inte närmare karakterisera handlingen här;

men om Perec kan man säga att han tillsammans med Raymond Queneau, Italo Calvino och några till bildade Oulipo, en litterär sammanslutning som arbetade med att sätta upp (ibland begränsande) regler för hur berättelser skulle skrivas, för att på så sätt främja kreativiteten (ett av de bättre exemplen är Perecs roman "Försvinna"). Denna utgångspunkt har gett ett antal verk fyllda till bredden av lekfullhet, överraskande vändningar och inte minst nyskapande stilarter. Det är sällan tråkig läsning, och i sina bästa stunder underhållande gränsande till genialitet. "W - eller minnet av barndomen" hör, sitt allvarliga ämne till trots, till dessa stunder.

Återutgivning innebär nya potentiella läsare, i det här fallet hoppas jag att de blir många!

Inga kommentarer: